B2B ÉS B2C - MI IS EZ?
Szóval, képzeld el, hogy van egy pékséged. Finomabbnál finomabb kenyereket sütsz, de rájössz, hogy nem mindenki szeretne hajnali 5-kor sorban állni a friss kifliért. Itt jön be a B2B – vagyis a "Business-to-Business" – fogalom a képbe, aminek az a lényege, hogy onnantól fogva nem Mari néninek adsz el 3 zsömlét, hanem mondjuk egy étteremnek 300-at.
Ráadásul bejön ez az amerikás szleng dolog, hogy a B to B - amiben a to az angol nak-nek szócska - B 2 B-nek írva jópofább. Merthogy a two, az angol kettő és a to, a nak-nek hasonlóan hangzik.
Visszatérve a B2B olyan, mintha a pékséged nem csak kiszolgálná a környék lakóit, hanem eladna a legmenőbb helyi szállodának is. Tehát nagy tételben adod el a kenyeret nekik, hogy aztán ők szervírozzák a vendégeiknek reggelinél. Szóval nem egy-egy vevővel van dolgod, hanem egy másik céggel. Ez már nem "Mennyi a kifli, aranyom?" típusú biznisz, hanem az "Aláírjuk a szerződést, és havonta szállítunk 1.000 zsömlét" típusú deal.
A B2B világában nem arról van szó, hogy valaki beugrik egy doboz kekszért, hanem komoly tárgyalások, e-mailek meg PowerPoint-prezentációk jellemzik a helyzetet. Ez a világ inkább szól szerződésekről, árképzési stratégiákról és arról, hogy mennyire tudod a másik céget meggyőzni, hogy a te terméked vagy szolgáltatásod mennyire nélkülözhetetlen számukra.
Tehát ha legközelebb valaki azzal jön, hogy "B2B", ne gondold, hogy ez valami új fitnesz őrület vagy egy menő kávézós rövidítés. Ez csak annyit jelent, hogy az egyik cég a másik cégnek ad el valamit.
Egyszerű, nem?
Legalábbis addig, amíg nem neked kell kibogozni az apró betűs részt a szerződésben…
Márkaépítés tanácsokért keress privát üzenetben.
Lázár CSaba
Üzleti tanácsadó
Márkaépítés és Tartalomgyártás Specialista
Stabil pont - Biztos háttér - Naprakész profi támogatás